کنترل دیابت باید سریعتر، قوی تر و جامع تر انجام شود

10مه 2021 - در دستورالعمل های جدید درمان انجمن دیابت کره آمده است که پزشکان باید دیابت را سریعتر غربالگری کنند، سطح قند خون را به طور موثرتر به سطح طبیعی برسانند و با دقت بیشتری دیابت را مدیریت کنند.

انجمن دیابت کره روز جمعه در سی و چهارمین کنفرانس بهاره ی خود و پنجمین مجمع دیابت کره-ژاپن دستورالعمل درمانی 2021 خود را برای دیابت منتشر کرد. همچنین، انجمن دیابت کرهخلاصه ای جداگانه از این گایدلاین را در وب سایت خود منتشر کرده است تا به پزشکان کمک کند بیماران خود را در چه زمینه هایی آموزش دهند و دیابت را به طور سیستماتیک مدیریت کنند.

انجمن دیابت کره، بر اهمیت غربالگری برای شناسایی زودهنگام افرادی که به احتمال زیاد به دیابت مبتلا هستند، تأکید کرد.از آنجایی که بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 بدون هیچ علائم خاصی اغلب خیلی دیر تشخیص داده می شوند، در این گایدلاین معیارهای غربالگری و روشهای آزمایش بیماران دیابتی با خطر بالا، بر اساس نتایج آزمایشات بالینی اخیر آنها تعیین شده است. بر این اساس، دستورالعملKDA ، در نظر گرفتن تست تحمل گلوکز خوراکی را برای بزرگسالانی با سطح قند خون ناشتای بین 100-109 میلی گرم در دسی لیتر و شاخص توده بدنی 23  کیلوگرم در متر مربع یا بیشتر توصیه می کند.

این دستورالعمل، همچنین داروهای خوراکی و تزریقی ضد دیابت را با هم ادغام کرده و داروهای توصیه شده را جداگانه براساس کنترل قند خون و وجود بیماری های همراه توصیه نموده است. به طور خاص، هنگام انتخاب دارو برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 ، پزشک باید به طور کلی اثر داروی مورد نظر را در کاهش قند خون، خطر افت قند خون، عوارض جانبی، وجود بیماری های همزمان (نارسایی قلبی، بیماری قلبی عروقی آترواسکلروتیک، بیماری مزمن کلیوی) ، پذیرش درمان توسط بیمار، سن بیمار، سبک زندگی بیمار و هزینه های درمان، در نظر بگیرد.

در این دستورالعمل، اصل اساسی استفاده از متفورمین به عنوان خط اول درمان حفظ شده است، مگر اینکه اثر جانبی یا منع مصرف داشته باشد. با این حال، انجمن دیابت کره برای کاهش خطر شکست کنترل قند خون، استفاده ی فعال از یک درمان ترکیبی را از ابتدا یا یک درمان ترکیبی شامل داروی تزریقی را بمنظور کاهش قدرتمند قند خون توصیه کرده است.

همچنین، در صورت ابتلای بیماران به نارسایی قلبی، پزشکان باید از همان ابتدا استفاده از مهار کنندهSGLT-2 ، را با مزایای اثبات شده قلبی عروقی بررسی کنند.

همچنین، انجمن دیابت کره توصیه می کند برای کسانی که به بیماری قلبی عروقی آترواسکلروتیک مبتلا هستند، هنگام انجام یک درمان ترکیبی، ابتدا باید مهار کننده SGLT-2 را با مزایای اثبات شده قلبی عروقی یا آگونیست گیرنده GLP-1 در نظر گرفته شود. برای بیماران مبتلا به آلبومینوری(وجود مقادیر بیش از حد آلبومین در ادرار) یا بیمارانی با کاهش میزان فیلتراسیون گلومرولی، این دستورالعمل تجویز یک مهار کننده SGLT2 را با مزایای اثبات شده قلبی عروقی و کلیوی حتی به عنوان تک درمانی توصیه می کند.

انجمن دیابت کره، همچنین پزشکان را به استفاده از برنامه های کنترل قند خون مداوم با دستگاه های نظارتی استاندارد بین المللی (CGM) و برنامه های سرپایی کنترل دقیق تر سطح قند خون برای کمک به بیماران، تشویق می کند.

در دستورالعمل های درمانی به تازگی محتوای CGM و پمپ های انسولین اضافه شده است و استفاده ازCGM  برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 و زنان باردار مبتلا به دیابت نوع 1 توصیه شده است. برای دیابت نوع 2 نیز استفاده از CGM در صورت لزوم توصیه می شود.

در دستورالعمل جدید، هدف اصلاح سبک زندگی با توجه به BMI برای پیشگیری از دیابت نوع 2 نیز توصیف شده است. برای اصلاح سبک زندگی و حفظ سبک زندگی سالم، در این رهنمودها استفاده از ابزارهای کمکی مختلف از جمله فناوریهای اطلاعات و ارتباطات(ICT technology) توصیه شده است.

در این دستورالعمل ها به بیماران دیابتی چاق توصیه شده است که حداقل 5 درصد از وزن پایه خود را از طریق اصلاح سبک زندگی کاهش دهند، اما افرادی که موفق به انجام این کار نمی شوند، می توانند درمان ضد چاقی دریافت کنند.

انجمن دیابت کره افزوده است: چنانچه بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 باشاخص توده ی بدنی 30 کیلوگرم در مترمربع یا بیشتر، با درمانهای غیر جراحی موفق به کاهش وزن و کنترل مطلوب قند خون خود نشدند، بهتر است گزینه ی جراحی چاقی به آنها پیشنهاد شود.

منبع:

http://www.koreabiomed.com/news/articleView.html?idxno=11111